torsdag 9 juli 2009

Sommarreflektion

Det är en underbar tid att reflektera och utvärdera saker på sommaren. Livet, jobbet, relationer osv. Gud vad tråkigt tänker en del, jag vill ju vila! Är ju ledig ju!!! Ja men det kan göra att mycket blir bättre om man bara ägnar det en tanke istället för att som vanligt bara köra på i 120 och sen vägra tänka tillbaka, för nu är det över och jag ska va ledig. Kanske ledigheten slipper bli krystad och mer njutbar istället. Sen kommer ju den ständiga frågan om varför vissa vantrivs så med sina jobb/relationer/liv att det känns så hemskt att ens tänka på det, istället för att välja något som ger energi. Men den diskussionen får vi ta en annan gång.
Tillbaka till reflektionen. Pratade med en av mina allra bästa vänner häromdagen, och vi diskuterade just bristen på reflektion och tillbakablick i dagens samhälle. I just den här diskussionen var det jobbrelaterat. Stora projekt som genomförs gång efter gång, man kör huvudet i väggen på samma ställe, men när projektet är över så kör vi på med nya projekt. Inte konstigt att det blir fel ibland. Så ta en ledig stund och reflektera över det som bryr dina hjärnceller för tillfället, och njut sen av riktig semester! För er som vill ha hjälp på traven, rekommenderar jag (än en gång), Linda Runarsdottirs "Kreativa utmaningar". Börja med den första utmaningen:

"Ta dig tid att fundera en stund. Vem är du och var står du i livet? Se det du har, vad du uppskattar och trivs med. Tänk efter vad det är du önskar dig, som du inte har? Vad vill du uppnå som du ännu inte är? Vilka (hemliga) drömmar bär du på som du ännu inte förverkligat? Varför? Är de omöjliga, besvärliga, besynnerliga, intetsägande, vansinniga eller helt underbara? Den första utmaningen går ut på att tänka fram tre drömmar som du ännu inte uppfyllt."

Vet du dina tre? Jag vet mina :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar