torsdag 27 augusti 2009

Struktur för att klara kaos

Just nu håller jag och min sambo på att lära vår 6 mnd gamla bebis att Sova Hela Natten. Det är en kur av Anna Wahlgren som bygger på att genom att ha struktur på dagarna och fasta tider samt att ta över ledarrollen i familjen skapa ett tryggt barn som sover hela natten och alla de timmar barnet behöver på dagen (Ivårt fall sammanlagt 15 h på ett dygn, varav 12 på natten.) utan att vakna hela tiden.
Man får ofta som ny förälder höra att man ska följa barnet, men det är ju lite lustigt eftersom en bebis är nyfödd och inte vet så mycket om livet. Det vore som att säga till hundägarna att "följ valpen" så blir det bra. Eller som om din chef på jobbet sa till dig din första dag på arbetet: "ja vi har ingen aning om hur saker funkar här, vi tänkte följa dig." Som ni förstår blir det i all välmening fel.
För mig var det en enorm omställning att ha fasta rutiner. Äta kl 8, sova kl 10, äta 11.30 osv osv. Men nu när jag har det så förstår jag inte varför. Livet är faktiskt lättare med rutiner. OCH det finns mer utrymme för kreativitet. Jag behöver inte fundera lika mycket på det där med mat och sova för det funkar av sig själv. Och kan lägga mer tid och energi på andra roligare saker.
Detta kan givetvis appliceras på andra områden. T ex kreativitet. För att kunna vara kreativ och spinna iväg, krävs en bra struktur runt i kring. Annars tenderar ideerna och allt att bara fara iväg. Och en jättebra idé som inte förverkligas är en dålig idé och en halvbra idé som förverkligas är egentligen en jävligt bra idé!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar