lördag 11 juli 2009

Att komma igång

Oftast är det som sagt inte svårt att identifiera saker som ska göras, det svåra är att sparka igång sig själv. Det brukar sägas att ledigheten gör att man samlar energi att starta med allt det som bara ligger. Men det är inte bara att starta. Detta märkte jag senast igår. Efter en ganska intensiv vår med exjobb och ett ständigt kreativt tänkande tog jag semester från kreativiteten, tror det eller ej, kreativ är inte något man bara är, att vara kreativ är att kunna utnyttja rätt metoder för att tänka annorlunda. Hur som helst jag tog ledigt några veckor från alla projekt och det var först igår när Melinda kom på fika och vi diskuterade var vi ska börja med vårt Stadium projekt (som Melinda nämnt tidigare) som jag insåg att jag kopplat bort hela min kreativa sida. Snopet. Jag hade aldrig varit med om det tidigare. I vilket fall fick det mig att inse vikten av att följa de kreativa metoderna och inte vara lösningsfokuserad, detta kan inte sägas för många gånger. Så hur startade vi då? Jo, förutom en rejäl fika som är varenda kreativa människas (och alla andras) självklara rättighet. Så identifierade vi problemet, vi tydliggjorde problemställningen för varandra, så att vi tänker likadant. I detta projekt ska vi göra en ny förpackning för Everest underställ. Så vi gav oss ut på förpackningsjakt, helt plötsligt såg vi bara förpackningar över allt. Ibland är det ganska enkelt att starta, ibland är det svårare, det viktiga är att veta att det ingår i processen, och att sitta på första mötet och spotta ut färdiga lösningar är knappast att vara kreativ.
Några tips vid projektstart.
  • Identifiera problemet och se till att hela gruppen tänker lika. Detta kan skrivas ner i en breif.
  • Planering, planering planering... tråkigt tråkigt tråkigt. Men utan tvekan helt oumbärligt. det finns ett flertal metoder, vi gör oftast ett Pert schema. Där är alla delar med och det är alltid lätt att se hur projektet ligger till.
  • Var inte lösningsfokuserad
  • Kolla marknaden och börja researcha, tänk på att gå långt ifrån ämnet, och var inte rädd att föreslå besök på till synes helt orelevanta platser.

Lycka till med era projekt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar