måndag 6 april 2009

Apropå att lära av barn

Min fyraåriga lilla kusin sitter i mitt knä, hon vill gärna ta av mitt halsband, hon frågar snällt hur man får av det, eftersom jag är rädd om mitt halsband ville jag inte ta av det och säger det till henne. Hon funderar en stund, sen säger hon "- du, hur får man på ditt halsband?"
Hur smart som helst! Hon vände på det för att få reda på hur knäppanordningen fungerade!

Kanske hade det inte varit så dumt att använda henne i idégenereringen till ex-jobbet. Har haft en del idégenereringar i grupp och en hel del roliga och funurliga lösningar på förvaring utan hål i väggen har kommit upp. Eftersom jag gör ex-jobbet själv dock med assistans av den andra halvan av Krear, är det bra att känna till kreativitetsövningar som kan göras inviduellt. Till exempel:
Osborns idésporrar
När idéerna börjar tryta är det dags att få igång hjärnan igen. Använd en befintlig idé och börja ställa frågor om den. Frågorna kan vara: Förstora? Förminska? Ersätta? Omplacera? Göra tvärtom? Kombinera? Osv

Exempel: Om jag tex har en penna och skulle göra den dubbelt så liten, så kanske jag skulle behöva komma på en pennhållare för att det är så svårt att hålla i pennan när den är så liten. Eller om jag har ett badkar, och sätter det uppochner kan jag visserligen inte bada i det men jag har fått en hylla att ställa saker på!!.. är ni med?! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar