onsdag 11 mars 2009

Använd barnen

Det är ett välkänt fenomen att barn är duktiga på att vara kreativa. Faktiskt är de ofta så bra att de slår både mig och dig på näsan med sina härligt vilda idéer.
T ex hörde jag en historia om ett barn som fick frågan var han ville ha ett extra öga om det var möjligt. Ställer man den frågan till en vuxen brukar 90% svara "i nacken". Det sitter så djupt inrotat i oss att vi vill ha ögon i nacken. På samma sätt som i princip alla vuxna som ska rita en ambulans, gör den vit med ett rött kors på sidan. Detta är också lustigt med tanke på att alla ambulanser i Sverige är gula...
Tillbaka till pojken. Han svarade "på fingret". För då kan han titta runt hörn och nere i saker mm.
Så himla smart!
Trots att vi vet detta om barn är det få som faktiskt tar tillvara på den enorma kompetens som de besitter. Men ett företag som tagit detta till sig är Klässbols Linneväveri. En skolklass som varit på studiebesök gjorde förslag på hur de ville att en handduk skulle se ut och fröken skickade in det till Väveriet. Detta resulterade i att eleven Alf Levin designade en av klässbols handdukar. "Klart det ska vara en hand på en handduk" tänkte Alf och ritade av sin hand på ett rutigt papper. Han är nu avlönad designer till Linneväveriet på samma sätt som övriga designers väveriet använder sig av. Detta kan ni läsa mer om på www.klassbol.se.
Man kan då nämna att väveriets designers består av namn som Astrid Sampe, Kerstin Munter, Petra de Verdier och andra riktigt framgångsrika designers. Linneväveriet i Klässbol är också kunglig hovleveratör och tillverkar bl a Nobelduken, som används vid den årliga Nobelfesten. Det är med andra ord ett framgångsrikt företag och kanske en av anledningarna är just lyhördheten när nya möjligheter öppnar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar