söndag 22 februari 2009

Dolda antaganden

Vi människor är fulla av dem. Förutfattade meningar och en tro på att saker "som alltid varit så här" också måste vara det i framtiden. Ofta blir det dolda antagandet en norm och vi skapar i hjärnan mallar för hur saker och ting ska vara. Detta är starkt kopplat till det logiska tänkandet, det sk konvergenta tänkandet och det är i grunden bra för oss. T ex så lär vi oss hur man anpassar sig i ett samhälle och hur saker och ting i livet fungerar. En lagom dos logiskt tänkande mår vi bra av. Däremot är det också det logiska tänkandet som blir mest belönat i dagens samhälle, men ska vi utveckla vår kreativa sida så gäller det att tänka tvärtom. Vi måste utveckla vårt divergenta tänkande. Förmågan att tänka utanför ramarna. Barn är mycket duktiga på detta, det har inte blivit "förstörda" utav regler och normer utan har ett öppet sinne och är experter på divergent tänkande.
För att återgå till fenomenet "Dolda antaganden" så är det negativt att vi styrs så mycket av dem, men nu när vi blivit mer och mer medvetna om att de finns är det faktiskt en jättepotensial till nya idéer. Det finns ett flertal exempel på människor som lyckats identifiera dolda antaganden och skapat nya idéer utifrån dessa. För att nämna någon kan vi ta upp ett av de mest uppenbara exemplena: polaroidkameran. Uppfinnaren till denna var Edwin Land och han ifrågasatte varför framkallningen skulle ske i en affär, med (på den tiden) lång väntetid innan bilderna blev framkallade.
Det finns massor av metoder för att identifiera dolda antaganden och vända dem till något nytt. Vi har valt att lägga in några mindre övningar på det här idag, men kommer återkomma med fler längre fram. Dagens kreativa övning kommer därför här:

Arbeta med att ifrågasätta det du tar för givet!

1.Vänd på alla tankesätt

Om du har till uppgift att förbättra kundtjänsten, börja med att lista alla sätt som skulle göra en kundtjänst riktigt dålig. Detta är ett sätt att träna hjärnan i att lämna de traditionella tankebanorna. Vad händer om du t ex skulle göra din vara/tjänst xx kr dyarare i pris?

2.Gör vad alla andra inte gör

Apple gjorde vad IBM inte gjorde. I USA gjorde de stora bränsleslukande bilar men i japan gjorde de motsatsen… På ishotellet i Jukkasjärvi tog de lika mycket betalt för en natt, som de gör på Grand Hotell i Stockholm, fast i Jukkasjärvi sov människor i iskalla rum på stenhårda isblock…

3.Vänd förluster till vinster och vinster till förluster!

Om något är riktigt dåligt, tänk på alla positiva konsekvenser av denna situation. Om du förlorade jobbet, vad skulle vara positivt då? Skulle du äntligen slippa din chef, inte ha råd med godis och skräpmat och därför bli sundare, eller helt enkelt ha mer tid till nära och kära?

4. Ställ provocerande frågor och tänk alltid motsatsen

Europcar hyr inte ut bilar! Hur förklarar du detta? Det är en global bilpool (där människor betalar ett fast belopp varje månad och sen kan ta ut bilar i hela världen.) De hyr ut fordon ( passande fordon för just det landet/klimatet/årstiden och kunden… )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar