söndag 19 april 2009

Att i frågasätta

I vissa kretsar gör man inte annat än att ifrågasätta och där kan man bli kallad gnällspik, i andra kretsar gör man det aldrig i rädslan av att uppfattas som just gnällspik och därför odelat positiv till ALLT. Detta är ju en underbar egenskap, man vill ju helst ha positiva människor runt sig som sporrar och inspirerar en. Men det är skillnad på att ifrågasätta och våga granska saker runt sig och att vara en gnällspik. Detta är en viktig skillnad som jag tror ibland förväxlas. Vi som jobbar med produktutveckling säger ofta, "Ja vi har ingen lösning ÄN, men vi har iallafall ett problem." Och ser detta som något positivt, för nu har vi något att jobba med. Och när man har ett tränat öga och öra för problem så är det en enorm tillgång för att hitta nya idéer och uppslag (detta har vi skrivit om tidigare på bloggen).
Jag har tidigare i karriären jobbat en del med personlig utveckling i alla dess former och nosat på coaching och mental träning osv. Detta är enormt bra metoder för att stärka sig själv och jobba för att bli ett bättre jag. Men ibland möter jag hos människor som jobbar med detta frågor som " Måste ni utgå från ett problem?" eller "Måste ni vara så problemfokuserade?" Grejen är ju att vi ser problem som en tillgång och en av våra största resurser. Problem är bra, vi älskar problem, egentligen är ett problem inte ett problem, det är en guldgruva!
Det farliga är när vi slutar ifrågasätta och granska, då tenderar vi att stagnera i utvecklingen. Det är detta som är det verkligt farliga för vår framtid.
Sen finns de allra bästa idéerna när vi verkligen vågar ifrågasätta sånt som aldrig ifrågasätts. Tex hade jag en diskussion med en bekant i helgen om miljögifter i målarfärg. Förr fanns det bly i målarfärgen som vi använde på våra hus. Detta blev givetvis förbjudet eftersom miljögifter till varje pris ska utrotas. Detta har resulterat i att man måste tvätta sina målade alster var och vartannat år med målartvätt för att avlägsna möglet. Det som finns i målartvätten är antagligen inte bara vatten och medför säkert till en del miljöförstörning. Vilket är värst? Jag vet inte, men jag är väldigt nyfiken på svaret! Och det finns fler områden att granska. Djungelolja är ett av mina favoritexempel. Förr i tiden fanns det en djungelolja som faktiskt fungerade mot mygg. Det visade sig att den innehöll ett ämne (vet inte vilket) som blev förbjudet för det kunde vara skadligt. Därmed togs detta medel bort från djungeloljan och den är idag ganska dålig. HUR farligt var det egentligen? Jag har aldrig hört att något dött, eller ens fått utslag av djungelolja! Men som sagt, jag vet inte HUR farligt det var, MEN jag är väldigt nyfiken på svaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar